تست خلاقیت! آیا شما خلاق هستید؟

 

ما 5تا از پر استفاده ترین چالشهای تست خلاقیت برای شما جمع آوری کردیم. در عین حال که میگوییم تست خلاقیت از دانشی دقیق خیلی فاصله دارد، تلاش در این چالشها میتوان به بینشی منجر میشود که به شما میگوید چه وقت، کجا و چگونه دارای بیشترین  خلاقیت هستید! یا ممکن است تنها لذتبخش باشد.

 

    1.       استفاده های جایگزین

تست استفاده جایگزین توسط J.P. Guilford در سال 1997 ساخته شده است، این تست خلاقیت شما را با تفکر به استفاده های ممکن از وسیله ای خانگی مثل صندلی یا فنجان در مدت 2 دقیقه افزایش میدهد. در زیر نمونه ای را از فکر ناگهانی از کابردهای گیره کاغذ مشاهده میکنید:
  • ·         باهم نگهداشتن کاغذها
  • ·         دکمه سر دست
  • ·         گوشواره
  • ·         تقلید مینی ترومبون
  • ·         چیزی که برای شروع دوباره ی اورژانسی مسیریاب خود فشار میدهد.
  • ·         جلوگیری از درهم پیچیدن هدفونها
  • ·         نشان لای کتاب

این تست تفکر واگری شما را در چهار زمینه زیر میسنجد:

  • ·         روانی -  چند کاربرد مییابید.
  • ·         اصالت – چقدر آن کاربردها غیرمتداول هستند (مثلن "شروع دوباره مسیریاب" نامتداولتر از "باهم نگهداشتن کاغذها" است.).
  • ·         انعطافپذیری – پاسخ شما چند ناحیه را پوشش میدهد ( مثلن "دکمه سر دست" و "گوشواره" هر دو جواهرات هستند و جزو یک ناحیه به حساب میایند.).
  • ·         جزئیات – سطح جزئیات پاسخ (مثلن "جلوگیری از درهم پیچیدن هدفونها" از "نشان لای کتاب" با ارزشترست.).

حالا شما امتحان کنید:

چند کاربرد برای قاشق وجود دارد؟ شما 2 دقیقه زمان دارید... شروع کنید!

 

   2.        شکل ناقص

 

در دهه 60 توسط روانشناسی به نام  Ellis Paul Torranceساخته شد. تست تفکر خلاقانه Torance (TTCT) به دنبال شناسایی جایگزینی خلاقگرا برای تست IQ میباشد. یکی از نمادینترین عناصر تست TTCT تست شکل ناقص، یک چالش نقاشی که مثل بازیهای Exquisite Corpse است، میباشد.

به شما یه شکل مثل اشکال زیر داده، از شما خواسته میشود تصویر را کامل کنید:

 

 

در اینجا نمونه هایی از اشکال کامل شده با قطعه های روزمره را مشاهده میکنید:

 

 

حالا نوبت شماست!

شکل زیر را پرینت کنید و به خود 5 دقیقه زمان بدهید که ببینید آنها را تبدیل به چه چیزهایی میتوانید بکنید. موضوعات غیرمعمول، داستانهای ضمنی، طنز و چشم انداز ابتکاری همگی امتیازهای بالایی کسب میکنند.

 

 

   3.       معماها

Bilbo Baggins در کتاب The Hobbit "جعبه ای بدون لولا، کلید، یا دریچه، با این حال گنج طلایی در درون آن مخفی است. آن چیست؟" معماها به طرح یک سوال که در ابتدا بی پاسخ به نظر میایند، تا اینکه ناگهان پاسخ در یک لحظه به مغز میرسد:"آها! آن یک تخم مرغ است!"

روانشناسان از معماها برای سنجش قوه حل خلاقانه مسئله یا تفکر همگرا استفاده میکنند. برخلاف تست "استفاده های جایگزین" هدف در اینجا رسیدن به یک تک پاسخ درست (به جای چندین پاسخ ممکن) است.

حالا شما...!

در اینجا معماییست که در تحقیق اخیر که نشان میدهد افراد وقتیکه در حال تلاشند خلاقترند، به کار رفته است:

مردی در شهری کوچک با 20 خانم ازدواج کرده است. تمامی خانمها هنوز زنده هستند و هیچکدام از ظلاق نگرفته است. این مرد هیچ قانونی را نشکسته است. این مرد کیست؟

برای پاسخ به پایین صفحه پس از تست پنجم مراجعه کنید.

   4.      لوازم جانبی کنترل از راه دور

در تست لوازم جانبی کنترل از راه دور به شما 3 واژه غیر مرتبط مثل "افتادن – بازیگر مرد - غبار" داده، و خواسته میشود که چهارمین واژه را طوری تعین کنید که 3 واژه را به هم پیوند دهد. در این مورد، پاسخ "ستاره" "star"، همانطورکه در "falling star = شهاب سنگ"، "movie star = ستاره فیلم" و "stardust = حالت تخیلی" قابل مشاهده است، میباشد.

حالا شما...!

"زمان" - "مو" – "بسط"

"رسوم" – "گرد"-"تنیس"

"درد"-"شکارچی"-"کلم"

 

    5.      مسئله شمع

مسئله شمع تستی سنتی حل خلاقانه مسئله که در سال 1945 توسط روانشناس Karl Duncker طراحی شده، میباشد. به افراد یک شمع، جبعی پر از پونز و یک قوطی کبریت و از آنها خواسته میشود طوری شمع روشن را به دیوار بچسبانند که موم شمع روی میز زیرش چکه نکند. چالشهای این تست ثابت عملکردی، یک تعصب شناختی که تست را در استفاده از اشیای آشنا در راه های غیرعادی مشکل میکند. از این تست برای اثبات اینکه زندگی گسترش یافته شما را خلاقتر میکند.

 

 

جهت اطلاع شما!

برای اطلاع از اینکه چه زمانی دارای بیشترین خلاقیت هستید، یک یا دو تست را در شرایط مختلف (صبح و عصر و یا خانه و سرکار) انجام دهید.

 

پاسخ ها :

معما : یک کشیش

لوازم جانبی کنترل از دور : به ترتیب : بلند – میز – سر

مسئله شمع : جالب خواهد برام جواباتونو کامنت بزارید... وعده ما 07/01/92 فیسبوکیه اینترنت – با پاسخدهی این پرسش توسط آیه الله حاج حجت المسلمین اس. اف -



برچسب ها : خلاقیت

فن بیان

همانطور که میدانیم فن بیان یک فن اکتسابی و بدست آوردنی است که در اثر
تمرین و ممارست هر روز بهتر از روز قبل می شود.
 اگر افراد می دانستند که چه قدرتی در کلام انسانها نهفته است هرگز
نسنجیده و بیهوده لب به سخن باز نمی کردند.
یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت و رد محبوبیت انسان ها شیوه گفتار و صحبت آن هاست.
برای جذب و جلب طرفداران حدالامکان می بایست از کلمات معنی دار و کوتاه
استفاده کرد و برای رسیدن به این باید دایره لغات خود را همواره افزایش
دهیم و به اطلاعات خود بیافزاییم.
اگر قرار باشد جایی سخنرانی کنیم حتمآ باید چند نکته را رعایت کنیم:


1- مطلبی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم کامل بنویسیم و حدالامکان
خلاصه کنیم تا از حوصله شنونده خارج نشود.
2- از ارائه مطالب پراکنده خودداری کنیم تا مطالب مربوط به موضوع بحث باشد.
3- از حاضرین و مخاطبین پرسش و پاسخ بخواهیم تا محل سخنرانی به کلاس درس تبدیل نشود.
4- در صورت امکان محل سخنراتی را ازقبل ببینید تا از استرستان کم شود.
5- سعی کنید هنگام سخنرانی لبخند داشته باشید و به نوع ایستادنتان توجه داشته باشید.
6- از قبل چند مطلب شاد و مفرح آماده کنید تا حین صحبت از آنها استفاده
کنید و اجازه ندهید مطالبتان کسل کننده شود.
7- حتمآ شب قبل به اندازه کافی استراحت داشته باشید.
8- اگر مطالب شما بیش از چند صفحه بود آنها رابه ترتیب اولویت شماره گذاری کنید.
9- حین ارائه مطالب از شیوه های متفاوت استفاده کنید تا متوجه شوید کدام
روش جذاب تر و موثرتر  است.
10- تماس چشمی خیلی مهم است پس سعی کنید در ابتدا به کسی نگاه کنید که خوش برخورد به نظر میرسد.
11-خودتان را برای هر گونه انتقاد آماده کنید.
12- اگر افراد مخاطب شما زیاد نبودند آنجا را مملو از جمعیت مشتاق تصور کنید.
13- موقع بیان مطالب مهم کمی مکث لازم است. تا شنونده کمی زمان فکر داشته باشد.
14- حتمآ مقدمه و خلاصه قوی و محکمی داشته باشید.
15- نفس عمیق بکشید و فراموش نکنید که انرژی شما مخاطبین را به وجد ونشاط
در می آورد.


در انتها:هر آنچه از در برآید لاجرم بر دل نشیند.
موفق و شاد باشید.

 

نویسنده: سحر نصرت



برچسب ها : فن بیان، تمرین، سخنرانی

خلاقیت

ذهن خلاق

برای شروع هر کاری بعد از توکل به خدا باید ابعاد و جوانب کار را
سنجید. هر چه اطلاعات و دانش ما بیشتر باشد. احتمال موفقیت و پیروزی ما
بیشتر میشود.
جالب این است که در این مسیر نیازی به بهره هوشی بالا و IQ نیست بلکه
استفاده از داشته ها و داده ها موثرترند.
اگر ما این توانایی را داشته باشیم و ذهنمان را طوری تربیت کنیم که
برای هر سوال به دنبال چند جواب از راه ها و دیدهای مختلف بگردد. هم
جوابهای متفاوتی بدست میاید و هم بهترین جواب را خواهیم داشت.
برای این کار کافیست که ذهن را رها کنیم تا در راستای هدف جستجو کند.
در این کار که نوعی تفکر خلاق است چندین ایده با هم آمیخته میشود و نتایج
جالبی بدست میآید.
افراد خلاق با انگیزه بالا و بدون در نظر گرفتن حرف مردم با تلاش فراوان
و گاه خستگی ناپذیر فقط به هدف خود فکر میکنند و به راه خود ادامه
میدهند. اینگونه افراد تجارب دیگران را خیلی قبول ندارند و اکثرآ بدنبال
تجارب جدید هستند. آنها تازگی و کشف راههای جدید برایشان جالب تر از
ادامه راه دیگران است و در این کار لذت زیادی میبرند. به شکست کمتر فکر
میکنند و از آن واهمه ندارند.



برچسب ها : خلاقیت، خلاق، انگیزه، هوش

استقامت

پاداش کسانی که استقامت می ورزند بسیار بیشتر از رنجی است که باید پیش از رسیدن به موفقیت تحمل کنند

تد.دابلیو.انگستروم



برچسب ها : استقامت، پاداش

برای خود مدیر باشید

مدیر برتر

 

برای بهترین بودن باید به بالاترین سطحی که فکر میکنید برسید

 

اکثر مدیران کارهای خود را الویت بندی میکنند افراد نمیتواند تمامی کارهای خود را با هم و یک جا انجام دهند و باید نظم در اجرای آنها به وجود آورند به همین دلیل است که برای خود ریز کارها را در می آورند تا به راحتی به تمامی آنها برسند.

یکی از مسئله های که ما همواره خیلی روی آن تاکید داشته و داریم قدرت خلاقیت است، خلق یک اثر جدید و نو که ما را با سایرین متفاوت کند  کمک بسیار شایانی به ما خواهد کرد .

همواره مسئول کاری باشید که میکنید اگر در پروژه تان به مشکل خورده اید و یا با شکست روبه رو شده اید نترسید برای حل آن مقابله کنید این لحظه همان زمانی است که اگر عقب بکشید موفقیت خود را چند ماه و حتی چند سال عقب انداخته اید

یکی دیگر از مسئله هایی که در ظاهر خیلی از  اهمیت بالایی برخوردار نیست و بی ارزش تلقی می شود نحوی لباس پوشیدن و طرز برخورد با کارمندان و بخصوص مشتریان است .

این در حالی است که ظاهری زیبا باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرد میشود .

و در آخر نکته ای که اکثر مدیران از آن غافل هستند و بی توجه به آن عمل میکنند برای خود و کارمندان خود پاداشی در نظر نمیگیرند تا وقت رسیدن به موفقیت انگیزه خود و آنها برای ادامه کار افزایش یابد.



برچسب ها : مدیران، خلاقیت، موفقیت، مشتریان

راه های افزایش ترافیک سایت

ترافیک سایت

 

صاحبان تجارت در دنیای مجازی باید این را بدانند که برای جذب مشتری و در آمد زایی از وب سایتشان همواره ساخت یک وب لاگ و وب سایت لازم نیست هرچند حرفه ای و به روز باشد .آنان باید در 30 ثانیه اول شرایطی را به وجود بیاورند که بازدید کننده جذب سایت شود. با تکرار این کار و چرخیدن دهان به دهان اسم سایت در میان افراد وب سایت معروف میشود. و ترافیک آن بالا میرود.

آمارها نشان میدهد که 5% افرادی که به  وب سایت ها سر میزنند گردششان منجر به خرید اینترنتی می شود

حال برای خاص بودن چه باید کرد ؟

مطالبی نو  وارائه محصولاتی جدید همیشه ما را در امر یاری داده است و این را باید بدانیم یکی از تاثیر گذار ترین عوامل تولید محتوا است که آن را به عنوان یک پادشاه تلقی می­کنند و با داشتن این علم به راحتی میتوان ترافیک سایت را بالا برد.   

دومین عامل بودن در تالار های علمی گفتگو و معرفی خود و وب سایت مان است :

تالارهای گفت‌وگوی فراوانی درباره‌ی هر موضوعی که فکرش را بکنید، به شکل (OnLine) وجود دارد. در بیش‌تر اعلان‌های گفت‌وگو، پوسترهایی برای ضمیمه کردن امضا و همین‌طور اطلاعات دیگر مانند نام، URL و حتا گاهی تبلیغات، در نظر گرفته شده‌است. با مراجعه‌ی منظم به این تالارهای گفت‌وگو، شرکت در بحث‌ها، مطرح‌کردن پرسش و پاسخ به پرسش‌ها، می‌توانید ضمن ایجاد رابطه‌ی همراه با اعتماد با دیگر اعضا، به طور رایگان به تبلیغ سایت خود بپردازید. فقط سعی کنید برای تالارهای گفت‌وگو مفید باشد و به قوانین آن احترام بگذارید و هیچ‌گاه هرزنامه نفرستید.

در آخر یکی از راه های بسیار آسان برای جذب مشتریان و داشتن آنها  این است که همواره آنها از اخبار خود آگاه سازید و این خود باعث بودن آنها میشود

 



برچسب ها : تجارت الکترونیک، کسب و کار، مشتری، بازدیدکنندگان

تامین اینترنت در اماکن عمومی وظیفه دولت است

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب نظام نامه خدمات اجباری عمومی - USO - دولت را مکلف کرد که برای خدمات تکلیفی در بخش ارتباطات، از محل منابع عمومی کشور و درصدی از درآمد اپراتورهای بخش مخابرات و پست هزینه کند.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب نظام‌نامه خدمات اجباری عام موارد جدیدی به این نوع خدمات افزود که براساس آن تامین اینترنت در اماکن عمومی یک سرویس اجباری مخابراتی شد.

به گزارش مهر، براساس این مصوبه و برای فراهم کردن امکان دسترسی همه مردم به خدمات ارتباطی با نرخ مناسب در سراسر کشور، در بخش ارتباطات کشور خدمات تکلیفی تعریف شده و در این راستا دولت متعهد است که برای توسعه ارتباطات شهری و روستایی (پست، پست بانک، مخابرات و فناوری اطلاعات در اماکن روستایی، مزارع و آبادی‌ها) و همچنین توسعه کمی و کیفی صندوق‌های پستی روستایی و خدمات پایه تعهدی بیمه درمانی روستایی به صورت الکترونیکی، از محل منابع عمومی کشور و 3 درصد از درآمد اپراتورهای بخش مخابرات و یک درصد از پست هزینه کند.

تامین تلفن خانگی برای روستاهای 20 خانوار به بالا با پوشش تلفن همراه، دسترسی به اینترنت و استفاده از فاکس، تامین حداقل یک ارتباط عمومی در روستاهای زیر 20 خانوار، ایجاد دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی در روستاهای بالای 70 خانوار و پوشش ارتباطی تلفن همراه در جاده‌های بین روستایی از جمله خدمات USO محسوب می‌شود.

در همین حال تکالیفی چون تامین تلفن همگانی و اینترنت در اماکن عمومی و پوشش تلفن همراه و دسترسی به اینترنت و استفاده از فاکس در روستاهایی که دارای تلفن خانگی بوده‌اند خدمات USO را شامل می‌شود.

توسعه، ترویج و ایجاد ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، تأمین شبکه و زیرساخت‌های موردنیاز برای دسترسی همه مردم در سراسر کشور به خدمات پایه مخابراتی، فراهم کردن زمینه مشارکت اقتصادی بخش عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی و ایجاد رقابت موثر و تشویق سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه در بخش زیرساخت‌ها، شبکه و خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز تسهیل، توسعه و تسریع دسترسی همه شهروندان به خدمات ارتباطی در نقاط روستایی، دورافتاده و محروم از جمله اهداف تصویب نظام‌نامه اجرایی خدمات عمومی اجباری مخابراتی (USO) در کمیسیون تنظیم مقررات است.

خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات، الزامی است قانونی که معمولا برعهده دولت‌ها گذاشته می‌شود تا امکان استفاده از یک سرویس مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات را برای هریک از آحاد کشور، در هر نقطه فراهم کند.

این الزام به این خاطر است که دسترسی به خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات برای تمامی مناطق کشور به ویژه روستاها و نواحی دورافتاده که ارائه خدمات به آنها صرفه اقتصادی کمتری دارد، تضمین شود.



برچسب ها :

HP به بازار تبلت باز می‌گردد؛ اندرویدی جدید تا بهار عرضه می‌شود

 

شرکت HP‌ قصد دارد برای کاهش وابستگی دارآمدش به فروش روبه کاهش کامپیوترهای شخصی، یک تبلت 169 دلاری جدید اندرویدی را رونمایی کند.

به گزارش رویترز، این تبلت جدید Slate 7‌ نام خواهد گرفت و دومین تلاش این شرکت؛ بعد از عرضه ناموفق تبلت TouchPad در سال 2011 به حساب می‌آید.

تولید تبلت TouchPad که مجهز به سیستم عامل HP‌ به نام WebOS بود تنها بعد از 7 هفته متوقف شد.

اما Slate7 که قرار است در ماه آوریل عرضه شود، جذاب به نظر می‌رسد؛ سیستم عامل 4.1 اندروید، نمایشگر 7 اینچی و از همه مهم‌تر قیمت 169 دلاری آن به نظر تحلیل‌گران می‌تواند به HP برای ورود مجدد به بازار تبلت و دستگاه‌های موبایل کمک کند.

گفتنی‌است HP در چند سال گذشته به علت تغییرات مکرر مدیریت، خرید شرکت‌های کوچک به قیمت‌های بالا و به خصوص کاهش جهانی فروش کامپیوترهای شخصی که هسته اصلی درآمد HP است، با مشکلات مالی فراوانی روبرو بوده‌است.



برچسب ها : اخبار

چگونه در بین آقایون اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم؟ (ویژه بانوان)

 

 

با اعتماد به نفس بودن در جمع مردان چیزیست که هر دختری با آن به مشکل برمیخورد. به ویژه، وقتی صحبت از آن گروه از ایشان که فردی به خصوص، جذاب برای شما در آن حضور دارد، باشد. اما، آیا شما این واقعیت کوچک مبنی بر اینکه مرد جماعت از دختران با اعتماد به نفس بالا خوششان میاید، را میدانید؟ داشتن اعتماد به نفس فقط رابطه چشمی درحال صحبت کردن یا خود را باهوش نشان دادن به دنیا نیست. مطمئن بودن شما باید در تمام شخصیت، چگونگی لباس پوشیدن، چگونگی قدم زدن و چگونگی آغاز مکالمه شما بازتاب کند.

در اینجا نکاتی هستند به شما در دفعه بعدی که با یک چنین وضعیتی مواجه شدید، کمک میکند تا در جمع آقایان اعتماد به نفس بیشتری از خود نشان دهید.

هنگامیکه در جمع آقایان هستید، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، حالت و چگونگی قدم زدن شماست. سرتان را پایین نگه ندارید. مستقیم راه بروید و سر خود را بالا نگهدارید. قدمهای کوچک بردارید و دستپاچه نشوید. اگر بسیار سریع راه بروید، این نشان میدهد که شما میخواهد از میان آنها هر چه سریعتر رد شوید. قدمهای کوچک و نجیب که نه خیلی ضمخت باشد نه آرام. با فمنیسمی همراه با بی باکی قدم بردارید.

اگر در جمعی از آقایان می نشید، خود شما گفتگو را آغاز کنید. از آنها درباره علایقشان بپرسید و به هریک از آنها فرصت پاسخ دادن را بدهید. هر چه بیشتر در مورد فعالیت های دوست داشتنی آنها ساکت نمانید و راجع به آنها نظریاتتان را بدهید، بیشتر با اعتماد به نفس به چشم میایید. دنبال موضوعاتی بروید که  برای آقایان جذاب هستند. در مورد آخرین بازی فوتبال، بستکبال، بیس بال و یا هرچیزی بزنید، اما اجازه دهید آنها متوجه شوند که شما از وقایع مطلع هستید. اگر آنها سعی کردند برای شما چیز جدیدی را تعریف کنند، به روشی مثبت بشنوید و پاسخ دهید.

خوب لباس بپوشید. بیشترین بخش اعتماد به نفس از طریق لباس پوشیدن انعکاس میابد. از داشتن لباسی مناسب موقعیتی که میخواهید که در آن قرار گیرید، مطمئن شوید. همچنین، از آرایش سنگین استفاده نکنید و آن را در حد ملیح و ظریف نگهدارید. جواهرات و کفشتان را با دقت انتخاب کنید، در اینصورت آَنها با لباستان تطبیق دارند و شما نیز میتوانید براحتی با آن کفش قدم بردارید. یک خانم خوش پوش که ظریفانه خود را در هر لباسی به دوش میکشد، برای مرکز توجه بودن آماده است.

اعتماد به نفس داشتن تنها چگونگی مدیریت موقرانه صحبت کردن و بیان سریع اندیشه هایتان است. پس، دفعه بعدی که در جمع آقایان قرار  گرفتید، عصبی نشوید و در عوض خود را نسبت به آنچه در موردش صحبت میکنید مطمئن نگهدارید، نگرشی داشته باشید و آن را جایگاه صحیح قرار دهید.



برچسب ها : اعتماد به نفس، جذاب، اعتماد، مطمئن

افراد خلاق چه شکلی هستند؟

من برای پاسخ دادن به این سوال مایل به مرور چند شواهد کلیدی و پایان با درآوردن کلاه در جهت تفاوت در زمینه هستم.

 

ذهن خلاق

 

هوش؟

آیا ما حتما برای خلاقیت باید باهوش باشیم؟ خبر خوب یا بد این است که پاسخ تقریبا عمومی "خیر" است. تحقیقاتی که رابطه خلاقیت و هوش را آزمایش میکنند، عمدتا به این نتیجه که رابطه کمی (ببش از یک ارتباط در بین 20 آزمایش در تمایل ریاضی نیست.) وجود دارد. شاید تحقیق "ژنتیک نابغه ها" تحقیقات قدیمی Lewis Terman نمونه خوبی برای این موضوع است. Terman به طور جامع 250000 دانش آموز کالیفرنیایی انتخاب شده از بین نمونه ای از آنهایی که دارای IQ بیش از 140 بودند، را تست کرد. پس از گذشته دهه ها این موضوع با گروهی از انتخاب شده از موریانه ها دنبال شد و دریافت شد که دستاوردهای بزرگسالان و تلاش خلاق تا به حال مربوط به شخصیت و صفات انگیزشی آنها از عقل بوده است.

پس آیا این موضوع به آن معناست که متغیرهایی ذهنی وابسته به خلاقیت وجود ندارند؟ قطعا خیر. دو شاخص شناختی دیگر که ما میتوانیم بسنجیم وجود دارند. اولی تفکر واگراست، دومی دانش.

 

تفکر واگرا؟

اگر تست هوش استاندارد در مورد بدست آوردن یک تک جواب صحیح (مثل جواب 4+4=؟ یا قطاری با سرعت 100مایل در ساعت درحال حرکت است، این قطار در 45دقیقه چند مایل میرود؟) باشد، در اینصورت مخالف این قبیل تستها تست تفکر همگرا ( Divergent Thinking Test ) خواهد بود. در این تست به جای دنبال تک جواب گشتن، هدف فراهم کردن سوالی محرک برای دعوت تست گیرنده به تولید قیفی از پاسخهاست.

 بخشی از تست DT این خواهد بود که از شرکت کننده ها خواسته میشود که در مدتی نسبتا کوتاه هر تعداد که میتوانند استفاده های غیرمعمول از اشیاء خانگی را نام ببرند. این نوع تفکر، نشانی عمومی از شخص خلاق میباشد. فرایند تفکر خلاق شامل مقدار زیادی تفکر زایا یا واگرا میباشد. اشتباهی که تعدادی زیادی از مردم میکنند، این است که آنها تصور میکنند تفکر واگرا تنها چیزیست که مورد نیاز است. تفکر واگرا تنها بخش کوچکی از فرایندهای شناختی خلاقیت میباشد. هنگامیکه ما چند ایده را تولید کردیم نیازمند قضاوت انتخابی اعمال شده هستیم. برای انجام آن، ما معمولا به تجربیات قدیمی دوستانمان و هوش از مد افتاده ساده برمیگردیم. اما، سرانجام تفکر واگرا به این پرسش " ما به محض تفکر به طور واگرا چه چیز را فراخوانی میکنیم ؟ " میانجامد. جواب – ذخایر دانشمان را فراخوانی میکنیم.

 

دانش؟

من در اولین قدم از 12 قدم برنامه ریزی برای خلاقیت سازماندهی شده خود، استدلال کردم که یک اصول کلیدی آن بود که تفکر خلاق عمدتا شامل ترکیب ایده هاست. من هنوز هم به درستی این ایمان دارم و ارائه خواهم داد که ماده این ترکیب اندیشه ای ذخایر دانش ماست. هنگامیکه ما به طور واگرا تفکر میکنیم، دانش و تجربیات خود را فراخوانی و این عناصر شناختی را از راه های جدید و مفید ترکیب میکنیم. برای مثال، در طراحی iPod این استدلال را میتوان داشت که دانش خصوصیاتی از walkman با دانش خصوصیاتی hard disk drive یا دیگر دستگاه های ذخیره سازی حافظه الکترونیکی ترکیب شده است.

در مقاله اخیر، من و همکارانم دریافتیم که مخزنی غنی ای از دانش عمومی عملکرد مردم در تست تفکر واگرا را پیشگویی میکند. پس... آیا ما میتوانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که هر کس دانش بیشتری دارد خلاقیتشم به همان میزان بیشتر میشود؟ جواب دادن به این آسان نیست. ما همچنین میدانیم که بیشتر آنچه ما داریم دانش منطقه خاص (یعنی چگونگی انجام کارها) بیشتر فرصتهای تفکر تثبیت یا معین شده میباشد. در چنین موقعیتی دانش زیاد ما را به باور این موضوع که ما از فبل تمام پاسخها و بهترین راه ها برای حل مسئله را میدانیم (پس، اگر سعی بر نوآوری داشته باشیم چیز خطرناکی پیش میاید.) میکشاند.

 

شخصیت؟

آیا خلاقیت فقط هوش نیست حتما؟ آیا شخصیت در خلاقیت ما تاثیری ندارد؟ پاسخ- قطعا تاثیر دارد.

اگر با شایعترین مدل شخصیتی (پنج مدل) به عنوان یک چارچوب مورد توافق آغاز کنیم، میتوانیم انواع صفات شخصیتی افراد خلاق را بررسی کنیم.

افراد خلاق مایل به...

  • فتح تجربیات و راه های کار کردن جدید، فصول، دارای قوه تصور زیاد و پرسیدن چگونگی کار کردن جهان هستند.
  • بویژه به وظیفه شناس بودن نیستند؛ تا جاییکه به اجتناب از مرتب بودن، ساختار یافته و سازمان یافته بودن زیادی تمایل دارند.
  • با توجه به برونگرایی/ درونگرایی نتایج به دست آمده مخلوط شده اند... چیزی که ما براساس آن انتخاب را انجام خواهیم داد ملاحظه به حوزه های مختلف فعالیت (مثلن هنر در مقابل علوم) میباشد.
  • ما هنگامیکه به سازگاری ملاحظه میکنیم، درمیابیم که افراد خلاق عمومن ناسازگارند. این به آن معناست که آنها با ناسازگای و خلاف جمع حرکت کردن راحت میباشند.
  • نتایج روانشناسی نیز مخلوط شده اند... باز ما هنگامیکه به تفاوتهای زمینه برخورد کردیم نتیجه را انتخاب خواهیم کرد.

 

بسیار خوب... ما نشانگرهای ذهنی و شخصیتی را پوشش دادیم. آیا چیز دیگری وجود دارد؟ بلی- انگیزه.

 

انگیزه؟

برای تفکر در مورد انگیزه و خلاقیت دو مسیر اصلی وجود دارد. اولی مربوط به انگیزه عمومیست. افراد خلاق به بسیار رانده شدن، سخت کار کردن، پایداری و مالکی نگرش "هرگز نگو مردم" تمایل دارند. با ایده های جدید که نمونه های موجود اصلن کارهای آسانی نیست، میایند. مسلح به خستگی ناپذیری – خالق تنهایی را به سختی جلو میرود، اما بر کوشش خود همچنان پابرجاست.

مسیر دوم شامل گرایش انگیزشی میشود. به عبارت ساده، ما درمیابیم که افراد خلاق دارای گرایشی به انگیزه های ذاتی دارند. به آن معنا که، آنها از درون کنترل میشوند – توسط یک حس مبارزه، کنجکاوی و علاقه به حستجو و تامین انتتظارات درونی. اما، تصویر چندان مشخص نیست... انگیزه های بیرونی (انگیزه خارجی مثل احترام، جایزه،  پاداش و غیره...) نیز میتوان برای افراد خلاق الویت بالایی داشته باشند. چالش در متعادل ساختن علاقه به گوش دادن کنترلهای درونی ضمن نگهداری توجه بیرونی کافی برای فهمیدن چگونگی پذیرش یا عدم پذیرش ایده های خلاقیت، فرایند یا محصول از دنیای خارج، میماند.



برچسب ها : خلاقیت، هوش، باهــوش، انگیزه

شهامت

برای رسیدن به موفقیت وجود موانع ضروری است چرا که پیروزی تنها بعد از مبارزه های فراوان و شکست های بیشمار به دست می آید. هر مبارزه و هر شکستی، مهارت و قدرت شما، شهامت و تحمل شما، توانایی و اعتماد به نفس شما را بیشتر میکند _ بنابراین هر مانعی مثل یک هم قطار خوب است که شما را مجبور به بهتر شدن میکند .

افسر گارد ماندینو



برچسب ها :

سئو و عوامل مربوط به آن ( قسمت1)

سئو SEO که مخفف Search engine optimization است  یک علم تقریبا جدید و بروز است که در آن به بهینه سازی صفحات اینترنت پرداخته می شود.

اکثر افراد برای پیدا کردن مطلبی در اینترنت از موتور های جستجو استفاده میکنند . رباتهای جستجوگر معمولا براساس مولفه هایی آنها را پیدا کرده و به کابر ارئه میدهد .

حال این مولفه ها چیست و چطور میتوان در صفحه ی اول جستجوی گوگل قرار گرفت؟

  1. Title  داشتن صفحات و استفاده از کلمات کلیدی و برچست کلمات
  2. استفاده از واژه های کلیدی در متن صفحه وب
  3. میزان ارتباط و نزدیکی محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد هدف
  4. استفاده از کلمات کلیدی در برچسب H1 صفحه
  5. لینک دادن به وب سایت های مرتبط

از مهمترین عوامل هستند اگرچه مواردی دیگر هم وجود دارد که در پست های آینده به طور کامل به بررسی آنها می پردازیم.



برچسب ها : بهینه سازی، طراحی وب سایت، موتور جستجو